De Ideale School

Persbericht: Scholieren voor regels, maar tegen totaalverbod op smartphone

Upscaled: scholieren op hun smartphone (topdown)
“Geen totaalverbod op smartphones, wél duidelijke regels,” dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Scholierenkoepel bij 11.500 scholieren.

Scholieren voor regels, maar tegen totaalverbod op smartphone

Dat blijkt uit een grootschalige bevraging bij 11.500 scholieren

BRUSSEL - “Geen totaalverbod op smartphones, wél duidelijke regels,” dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Scholierenkoepel bij 11.500 scholieren. 88% van de leerlingen ziet liever geen totaalverbod. Ze vinden namelijk ook belangrijk dat ze de kans krijgen om op een gezonde manier met de smartphone te leren omgaan. “Dit debat is genuanceerder dan velen denken. We hebben naar leerlingen geluisterd en gaan nu in gesprek met politici en met het onderwijs,” zegt Gabriel Leka, voorzitter van de Scholierenkoepel.

Duidelijke regels

Uit de cijfers blijkt dat 1 op 5 scholieren op school al een totaalverbod op smartphones heeft. Vaak komt zo een verbod boven de hoofden van leerlingen tot stand, zo hoort de Scholierenkoepel. Dat verbod kadert vaak in de aanpak tegen pesten. 71% van de scholieren gelooft nochtans niet dat zo een verbod hiertoe zal bijdragen.

De Scholierenkoepel stelt vast dat scholieren het belang van smartphonevrije momenten op school wel inzien.  Het bepalen van hoe en wanneer deze momenten het beste kunnen plaatsvinden, is echter aan de school. Het is daarbij belangrijk dat de stem van de scholieren wordt meegenomen in die beslissing.

“We raden scholen aan om striktere regels te hanteren in het eerste jaar, waar de steun voor een totaalverbod ook nog groter is (22% tegenover 11% in de hogere jaren), maar flexibel om te springen met smartphoneregels voor de hogere jaren. Scholieren vertelden ons dat ze in het eerste jaar veel nieuwe vrienden willen maken. Dat is voor hen makkelijker zonder een smartphone. Ouderejaars rekenen daarentegen op meer vrijheid en vertrouwen van de school,” zegt Gabriel Leka, voorzitter van de Scholierenkoepel. “We zien in onze bevraging ook dat bijna de helft het belangrijk vindt dat de school ons op een verantwoordelijke manier leert omgaan met smartphones. Het totaal verbieden, zonder ons inspraak te geven, draagt niet bij tot zo’n leerproces.”

Digitale (school)omgeving

“Volwassenen mogen niet vergeten dat de smartphone voor scholieren een belangrijk instrument is binnen een schoolomgeving die de laatste jaren serieus werd gedigitaliseerd. Scholieren hebben hun smartphone nodig om Smartschool te checken, lessenroosters te raadplegen, om een Kahoot in te vullen tijdens de lessen,... Ze staan ook graag in contact met hun familie, want dat zorgt voor een zekere mentale rust, moest er iets ernstigs gebeuren“, stelt Leka.

De Vlaamse regering moedigt secundaire scholen aan om een  “strikt beleid” over smartphonegebruik op school te ontwikkelen. Met het advies roept de Scholierenkoepel de scholen op om scholieren meer inspraak te geven in het opstellen en bij het evalueren  van die smartphoneregels. Een duidelijke en overkoepelende visie vanuit het beleid kan hen hierbij helpen. “We vragen aan minister Demir om hier snel werk van te maken en hierbij te luisteren naar de scholieren. Wij staan klaar om mee in gesprek te gaan,” aldus nog Leka.

Meer weten?

Onze voorzitter en de communicatiemedewerker staan voor je klaar!

Geschreven door
Cato
op
November 25, 2024