De Ideale School

Op bezoek bij de Ursulinen in Mechelen

Bij de Vlaamse Scholierenkoepel kunnen scholieren hun eigen project uitwerken om hun school en/of het onderwijs te verbeteren. "Kan da nie wa rustiger?" was zo'n project tijdens het schooljaar 2020-2021.

Bij de Vlaamse Scholierenkoepel kunnen scholieren hun eigen project uitwerken om hun school en/of het onderwijs te verbeteren. "Kan da nie wa rustiger?" is zo'n project. Om inspiratie op te doen stuurden we twee scholieren op pad naar Mechelen.

Sophia en ik (Eline) zijn op maandag 6 januari op bezoek in het Ursulinen in Mechelen mogen gaan. We hebben een rondleiding gekregen, enkele leerlingen kunnen spreken en een leerkracht. Deze school voorziet voor hun leerlingen rustmomenten in de vorm van tal van middagactiviteiten. Van een boek lezen tot meezingen in het koor tot boksen, zelfs cursus upcycling. Alles kan!

Dit idee is ongeveer een tiental jaar geleden in het leven geroepen door de directie van de school. Er werd opgemerkt dat leerlingen zich vaak vervelen, zeker leerlingen van de eerste graad/jaar. Deze jongere leerlingen zijn nog meer het ‘speelse’ van de lagere school gewend en doordat ze hun energie niet kwijt konden of geen rust konden vinden zorgde dit voor veel spanning.

Hun rustproject bestaat niet uit één enkel lokaal maar uit meerdere lokalen waar leerlingen op verschillende manieren en momenten rust kunnen opzoeken. Dit kunnen ze doen door bv een bezoek te brengen in hun bib, film kijken (met historische thema’s), handletteren, koor, oase, gezelschapspelletjes, breien&haken, leesuur, creatuur,... Ook is er plek gemaakt voor enkele iets actievere activiteiten zoals bv sport, boksen, dans,... (Zie foto’s laatste pagina voor planning & infofiches).

Alle activiteiten worden gedragen door leerkrachten en een GOK-team. Extra uren die worden opgevuld door middagtoezicht houden, opvangen van klassen waar de leerkracht afwezig is,... kunnen nu ook gevuld worden door het leiden van een middagactiviteit.

Regels verschillen van soort activiteit en leerkracht maar wat ze wel gemeen hebben is dat inschrijven niet hoeft, je kiest wat je doet en wanneer je het wilt, en alle activiteiten vinden plaats tijdens de middag.

Toen we enkele leerlingen hebben bevraagd of ze bekend waren met de activiteiten en hier vaak gebruik van maakte kregen we wel een groot contrast te zien. Vele leerlingen, zeker leerlingen van de tweede en derde graad, waren niet bekend met de activiteiten en neemde hier ook niet aan deel. Bij de eerste graad wist vrijwel iedereen dat deze initiaties werden geven, maar er werd niet even hard gebruik van gemaakt. Wel meer dan bij de hogere jaren.

Toen we een leerkracht spraken wist ze ons te vertellen dat vele leerlingen van de eerste graad toch gebruik maakte van de activiteiten. Natuurlijk niet iedereen, maar voor wie het nodig is, vindt zijn weg wel.

Buiten de activiteiten voor voornamelijk de eerste graad, zijn er ook rustruimtes en zelfs een activiteit voor leerkrachten! Ook is er op de school een gsm verbod, dit zou ook deel uitmaken van hun kijk op een rustgevende en sociale schoolomgeving.

Het project: "Kan da nie wa rustiger?"

  • De doelstelling: op de school van Sophia en Eline een rustruimte creëren en dit tegen het einde van het schooljaar.
  • De tweede doelstelling: een stappenplan voor andere scholen creëren.

Meer weten over de projecten? Alle info vind je hier.

Geschreven door
Marie
op
No items found.