Welbevindinges
Een lespakket voor onderwijsprofessionals die met scholieren spelenderwijs en participatief willen stilstaan rond het welbevindenbeleid op school.
Een welbevindenbeleid op school werkt als leerlingen er zich in kunnen vinden. Hoe kan je dit beter checken dan er met hen over te hebben? Dit kan met een bevraging of een formeel gesprek, maar dat kan met dit interactieve bordspel ook in een geanimeerd klasgesprek.
Wil je als school graag input van je leerlingen over je welbevindenbeleid, kom je graag te weten welke obstakels ze zien, welke hulpbronnen ze kennen en gebruiken en met welke goede ideeën ze zitten rond welbevinden op school, dan is deze lessenreeks ideaal. Als eindproduct krijg je een aandachtspuntenlijstje (een ‘spiegel’) dat leerlingen zelf opstellen voor jou als leerkracht, de leerlingenbegeleiding, het clb, de leerlingenraad of de directie. Geweldig om verder mee aan de slag te gaan.
Je leerlingen betrekken in je beleid vinden we als Scholierenkoepel, uiteraard bijzonder belangrijk. We zijn al meer dan 20 jaar expert in leerlingenparticipatie en geloven rotsvast dat dit werkt.
Het idee:
De leerlingen spelen een bordspel dat ze zelf eerst nog personaliseren: ze vullen zelf het bord met wat hun welbevinden boost, wat een domper op hun welbevinden op school kan zijn en wat hen helpt om zich goed of beter te voelen. Bij het spelen van het spel ontstaat er een boeiend gesprek over hoe zij het leven op school ervaren en waar er volgens hen nog kansen liggen. Terwijl sommigen de discussie voeren, houden anderen een aandachtspuntenlijstje bij voor (vooraf gekozen) personen die mee dit beleid maken.
Aan de slag:
- Lees hier eerst de handleiding.
- Neem het spelbord op poster erbij of gebruik deze klik&print.
- Alle eenmalig te gebruiken spelkaarten als klik&print: kanskaarten, hulpkaarten, droefkoppen en de droomwolk.
- De spiegels voor de nabespreking.
- Alle instructies nog handig in deze powerpoint.
- De beoogde leerdoelen en alle info over hoe je nadien nog verder kan werken met het verkregen materiaal (de spiegels) lees je in deze achtergrondinfo.
- Graag nog meer info over participatief welbevindenbeleid op school?
- Heb je hulp nodig bij dit spel of wil je graag op je school leerlingen nog meer laten participeren? Dan helpen we je heel graag verder via vorming@scholierenkoepel.be.
Met dank aan de partners: