Welbevinden

Welbevinden in juni: aandacht voor de leerling als persoon

Deze maand hebben we extra aandacht voor de leefwereld van scholieren.

Wil je werk maken van een sterk welbevindenbeleid op jouw school? Een heel jaar lang brengen we je maandelijks een brok inspiratie, waarmee je op jouw school aan de slag kan!

Welbevinden in juni - aandacht voor de leerling als persoon

Leerlingen zijn meer dan vaten die gevuld moeten worden met kennis. Ze verwachten ook inleving in hun leefwereld en aandacht voor wie ze zijn als persoon. Een ongedwongen (klas)gesprek in een sfeer van wederzijds vertrouwen en respect kan soms hét verschil maken.

Laat je inspireren!

  • Leerlingen én ouders uitnodigen op de klassenraad? Tien jaar geleden waagde het GO! Erasmusatheneum Deinze de sprong.  De open communicatie zorgt voor meer respect tussen leraren en leerlingen. Ze spreken positiever over elkaar en dat versterkt de onderlinge band. In Klasse legt de school  je graag de spelregels uit. 
  • OKAN Piso en OKAN Via organiseerden de expo ‘New Beginnings’. De leerlingen tonen met woord en beeld hoe het was om hun thuis achter te laten en een nieuw leven op te bouwen in Tienen.
  • Dichter en auteur Mustafa Kör werkte 7 vriidagmiddagen lang met de 13 jongens van 5  Electro-Mechanica (EM) en Industriële Wetenschappen (IW) van het Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo aan ‘Poëziejongens’. Het hielp de leerlingen hun potentieel te ontdekken en meer zelfvertrouwen te krijgen.
  • In het GO! atheneum Denderleeuw kunnen de leerlingen ook in het weekend op hun school terecht om er te studeren. Twee leerkrachten staan er de leerlingen bij om vragen te beantwoorden, én een vrijwilliger zorgt er voor koffiekoeken, een broodjesmaal, fruit én zelfs een ijsje!

Handige tools rond ‘aandacht voor de leerling als persoon’

  • Hou een vinger aan de pols door je les te starten met een snelle check-in. De Aanstokerij heeft heel wat methodieken die je hierbij kunnen helpen.
  • Klasse ontwikkelde een klik en print om de talenten van je leerlingen in kaart te brengen.
  • Verplaats je eens letterlijk in elkaars schoenen. Organiseer met de leerlingenraad een ‘dress like each other-day'. Zie elkaar door de ogen van de ander. Wedden dat je veel gespreksstof hebt in je les? 
  • 1 op 5 jongeren is een jonge mantelzorger. Daarom ontwikkelde het Vlaams Expertisecentrum Mantelzorg een educatief spel om dit thema bespreekbaar te maken en kun je een gratis traject aanvragen om van jouw school een mantelzorgvriendelijke school te maken.
  • Vlaams Instituut Gezond Leven zet alle tips tegen examenstress even op een rijtje.
Geschreven door
op