Vlaamse Scholierenkoepel gaat strijd aan met menstruatie-armoede
BRUSSEL - Steeds meer leerlingen willen menstruatie-armoede op hun school aanpakken. De Scholierenkoepel, de organisatie van, voor en door scholieren, wil hen daarin ondersteunen en hoopt op die manier de problematiek uit de taboesfeer te halen. Mauro Michielsen, ex-voorzitter van de Scholierenkoepel: “ De helft van de leerlingen menstrueert. 1 op 8 onder hen heeft niet altijd voldoende geld voor menstruatieproducten. We vinden het tijd voor actie. Daarom verdelen we vanaf maandag 17 april starterspakketten in een vijftigtal scholen.” Dit alles gebeurt in kader van het project ‘leerlingenraden tegen menstruatie-armoede’.
De Scholierenkoepel wil ervoor zorgen dat iedere scholier in Vlaanderen en Brussel vlot en comfortabel naar de les kan. “Dat is momenteel nog niet het geval”, aldus ex-voorzitter Mauro Michielsen. Want onderzoek van Caritas Vlaanderen zegt dat 1 op de 8 meisjes al eens te weinig geld had om menstruatieproducten te kopen. 1 op de 20 miste hierdoor school. Bij meisjes in kansarmoede is dat zelfs 1 op de 6! “Dit soort onderwijsdrempels zijn voor ons onaanvaardbaar. Door het lanceren van deze concrete acties binden wij dit schooljaar de strijd met menstruatie-armoede aan!”, aldus nog Michielsen.
De scholierenorganisatie verdeelt deze week 60 startpakketten onder de campussen van 49 Vlaamse en Brusselse middelbare scholen. Zo'n starterspakket is een stevige duw in de rug van de lokale leerlingenraden, en bestaat uit informatieve posters, een brochure en een duurzame en herbruikbare period box, inclusief een eerste lading menstruatie-producten. Michielsen: ”Dit is alles wat je nodig hebt om op school een actie tegen menstruatie-armoede op te starten, én succesvol zelf verder te zetten. Gezien het project is ontwikkeld voor en door scholieren, weten we zeker dat het project aansluiting zal krijgen bij de scholieren op die scholen.” De boxen werden bekostigd met gesponsorde middelen die de Vlaamse Scholierenkoepel kreeg na afgelopen editie van de Warmste Week.
Naast de fysieke pakketten ontwikkelden de scholieren ook een digitaal aanbod waar leerlingenraden zelf mee aan de slag kunnen. “Zo hopen we nog meer scholen te kunnen bereiken om ervoor te zorgen dat alle Vlaamse scholieren straks laagdrempelig en kosteloos toegang hebben tot de nodige menstruatie-producten.” aldus Michielsen. Om menstrueren bespreekbaar te maken, loopt er bovendien een parallelle campagne op sociale media. En die blijkt succesvol: het populairste filmpje op TikTok werd ongeveer 140.000 keer bekeken!
Leerlingenraden en scholen die na vandaag ook zelf aan de slag willen gaan, kunnen terecht op de campagnepagina van het project: https://www.scholierenkoepel.be/menstruatie-armoede. Daar vinden ze projecthandleidingen, bouwplannen en promomaterialen die hen op weg helpen.