Inspraak en participatie

Snel-klaar-actie organiseren

Een snel-klaar-actie brengt instant fun en maakt je leerlingenraad of werkgroep bekender. Deze actie kan er al staan na 2 weken en vereist weinig materiaal.

Een snel-klaar-actie brengt instant fun en maakt je leerlingenraad of werkgroep bekender. Deze actie kan er al staan na 2 weken en vereist weinig materiaal. Ideaal dus om op het eind van het schooljaar nog even te knallen, of om in januari snel en met succes de draad terug op te pikken.  
Reken op 1 vergadering om de actie uit te denken en nog een korte vergadering enkele dagen voordien.

Vergadering 1: idee bedenken en uitwerken

1. Het zou geweldig zijn als…


Je start de een brainstorm vanuit 1 van deze 2 uitdrukkingen: ‘Het zou geweldig zijn als…’ of ‘Het stoort me enorm dat …’. Vul deze zinnen aan met alles wat in je opkomt. Alle ideeën zijn goed!
Kies samen de leukste uitdaging uit om mee verder te gaan.

2. Naughty you!

Bedenk nu zoveel mogelijk stoute oplossingen voor jullie uitdaging. Laat je fantasie op hol slaan. Alles mag: fout, stout, zot, gemeen, crimineel en not done. Overdrijf zoveel mogelijk, think big. Noteer alle ideeën op post-its.

3. Wow!

Vervolgens ga je al deze zotte ideeën op post-its gaan sorteren. Dat ga je doen op basis van hoe haalbaar en hoe origineel je ze vindt. Wat betekent origineel voor jullie? En wanneer is iets haalbaar? Stel voor beide woorden een lijstje op.

Nadien ga je de post-its met ideeën verdelen over drie categorieën in deze matrix:

  • De blauwe ideeën zijn wel realiseerbaar, maar nogal gewoontjes.
  • De gele ideeën zijn geweldig, maar niet realiseerbaar op dit moment.
  • De rode ideeën zijn origineel én realiseerbaar.

Deze matrix is geïnspireerd op de wereldbekende COCD-box

Deze matrix  helpt je dus een eerste selectie te maken. Het zijn de rode ideeën met een Wow-factor waar je mee verder gaat.

Tip: Soms hebben mensen toch een enthousiast gevoel bij een idee dat uiteindelijk de selectie niet gehaald heeft. Dat noemen we wel eens de ‘love baby’. Geef eventueel nog een  ‘wild card’ aan iedereen zodat ze nog één extra idee in de rode selectie kunnen steken.

HOE?

  • Een geel idee maak je rood door na te denken hoe je dit idee meer realistisch kan maken.
  • Een blauw idee ga je oppimpen tot rood, door na te denken hoe je het origineler kan maken.

Tot slot kies je met de groep 1 rood idee uit om in actie om te zetten.
Onze beslissisingstechnieken kunnen je hierbij helpen.

TIP! Geen fan van de COCD-box? Gebruik de impact-matrix eens.

4. 6 W’s en 1 H

En nu de praktische uitwerking. Deze vragen zetten je helemaal op weg:

  • WAT:  wat houdt je actie in?
  • WIE: wie organiseert? Voor wie is de actie bedoeld? Wie gaan jullie om hulp/toestemming vragen? Wie zal welke taak op zich nemen? Wie helpt er mee? Wie ruimt op?
  • WAAR: waar in school vindt de actie plaats?
  • WANNEER: wanneer vindt de actie plaats? Hoe lang zal de actie duren? Wanneer moet welke voorbereiding gebeuren? Wanneer begin je met de promotie?
  • Vraag aan je begeleiders om vooraf een datum te zoeken. Zij kennen de schoolkalender en zo vermijd je een lange discussie. Hou rekening met stages, uitstappen en toetsen. De beste datum is juist niet de vrijdag voor de vakantie maar een dinsdag of donderdag. Want het is veel leuker wanneer iedereen de volgende dag kan napraten over jullie actie!
  • WAAROM: wat willen jullie met jullie actie bereiken?
  • WAARMEE: welk materiaal heb je nodig? Wie brengt dat mee of vraagt dat aan? Hoeveel geld heb je nodig? Vraag je geld aan de deelnemers?
  • HOE: hoe ga je alles organiseren? Hoe ga je promotie maken? Denk op voorhand ook eens na wat er kan mislopen en hoe je dat gaat oplossen.

Gaan jullie echt iets groots ondernemen, zoals een festival of fuif, dan maak je best ook een draaiboek of stappenplan.

Vergadering 2: enkele dagen voordien


Op dit moment overloop je de plannen om te zien wat er nog moet gebeuren. Alle materiaal neem je best al mee op dit moment. Desnoods kan je samen nog kopies nemen, een scorebord knutselen, de radio gaan vragen, … overloop ook de taakverdeling nog eens, zodat iedereen goed weet wat hem te doen staat.

Actie!

Niet alle leerlingen zullen onmiddellijk enthousiast reageren. Maar als je met een kleine groep kan laten zien dat de actie tof is, dan zal de rest wel volgen. Spreek daarom op voorhand wat klasgenoten aan om zeker te komen meedoen. Tijd om te knallen!

Inspiratie voor je snel-klaar-actie

Combineer snel-klaar-acties met acties van langere termijn

Geschreven door
op
inspiratie