Inspraak en participatie

Klik en print: feedback geven op een idee met de gesprekskaartjes

Stel: je hebt in groepjes ideeën uitgewerkt. Hoe geef je op een grondige en overzichtelijke manier feedback op die ideeën?

Stel: je hebt in groepjes ideeën uitgewerkt. Hoe geef je op een grondige en overzichtelijke manier feedback op die ideeën?

Met deze vergadermethodiek luister en reageer je vanuit 4 specifieke invalshoeken:

  • 'dit vind ik goed' - je benoemt wat je goed vindt aan het idee
  • 'ik wil nog iets toevoegen'- een aanvulling om het idee nog beter te maken
  • 'ik heb een vraag' - je begrijpt iets niet of hebt graag meer verduidelijking
  • 'ik zie het anders' - ik kan toch niet helemaal achter jullie idee staan en heb een andere mening

Het uitgewerkte idee wordt eerst helemaal overlopen. Leerlingen kunnen al reageren door een kaartje (of meerdere) met de manier waarop zij willen reageren, voor zich op tafel te leggen. Zo kan het idee zonder onderbreking voorgesteld worden en krijgt iedereen de kans om al een eerste reactie te tonen. Daarna worden de reacties overlopen, dat kan in een rondje, dat kan per soort reactie, of je kan er enkele uit pikken.

Je kan de kaartjes ook samenvoegen tot een spelbord, waarbij de leerlingen een pen of een gom op het passende vakje kunnen leggen.

Geschreven door
Rob
op
tools