Meer ademruimte op school

Jongeren vragen meer tijd voor leerstof die minder goed gaat. En willen meer ruimte voor leerstof die ze interessant vinden. 

Lees meer
Wat zeggen scholieren?

C-attest vermijden we best

Zittenblijven swingt de pan uit in Vlaanderen. toetsen en ‘alles op punten zetten’ zorgen voor een hoop onzekerheid, verwachtingen zijn vaak onrealistisch en een deftig, transparant en vooral eerlijk evaluatiebeleid ontbreekt vaak op scholen. In 2012 ging VSK in gesprek met leerlingen over de zin en onzin van C-attesten of blijven zitten

Lees meer
Wat zeggen scholieren?

Keuzevakken! Keuzevakken! Keuzevakken!

De vraag is duidelijk en eenvoudig: Bied meer keuzevakken aan naast de basisvakken. Overal waar de scholierenkoepel neerstrijkt en vraagt wat er moet veranderen weerklinkt hetzelfde refrein: keuzevakken, keuzevakken, keuzevakken!

Lees meer
Wat zeggen scholieren?

Lesrooster: een beetje meer flexibel aub...

'Waarom moeten we dat kennen?’ is een vraag die te vaak onbeantwoord blijft. Nochtans moet onderwijs gaan om zinvolle dingen leren. Maar ook over zelf keuzes kunnen maken en je leerproces mee in handen nemen, zowel binnen als buiten de klas.

Lees meer
Wat zeggen scholieren?

Weg met hokjes

Scholieren willen niet alles dat leerstof altijd in vakken wordt gepropt. Projecten of opdrachten over de vakken heen maken leerstof levensecht en zet aan tot meer leren.

Lees meer
Wat zeggen scholieren?

Leerlingen vragen flexibele(re) schoolloopbanen

Scholieren willen volop investeren in hun eigen kwaliteiten. Onderwijs moet jongeren juist helpen zelf een pad uit te stippelen dat geschikt is voor hen. Streef voor elke scholier een basisniveau na, maar geef hen tegelijkertijd de kans om te specialiseren en de eigen grenzen op te zoeken op de gebieden waar ze al sterk zijn. Zet daarom volop in op flexibiliteit, dat is de vraag van VSK.

Lees meer
Wat zeggen scholieren?