ICT in het onderwijs "Te vaak oude wijn in digitale zakken"

22 okt 2018

Vandaag verscheen de nieuwe ICT-monitor. Als Scholierenkoepel viel ons oog daabij meteen op het deel over het gebruik van ICT in de les. We lezen dat de meeste leerkrachten ICT nog steeds slechts 'enkele keren per maand' in de les gebruiken, en dan vooral om dingen te presenteren. Leerlingen echt zelf aan de slag laten gaan met moderne technologie is nog eerder een zeldzaamheid.


Voor VSK-voorzitter Joris Janssens zijn deze resultaten teleurstellend, maar niet verbazend. "We horen wel vaker van leerlingen dat hun school niet helemaal mee is met het digitale tijdperk. Als ze dan toch inzetten op nieuwe technologie, is het vaak om gewoon te doen wat ze eerder al deden, maar dan met nieuwe snufjes. Een invuloefening op pc is ook maar gewoon een invuloefening. En om een presentatie te tonen heb je geen smartboard nodig. In zo'n gevallen leidt moderne ICT eerder af dan dat het iets bijdraagt."


De vaak krampachtige houding van scholen tegenover smartphones wordt door leerlingen aangehaald als voorbeeld van de angst waarmee in het onderwijs naar technologie gekeken wordt. Deze kleine supercomputers die bijna elke leerling op zak heeft, worden slechts zelden ingezet in de les. Dat blijkt nu ook uit de ICT-monitor. Terwijl de school leerlingen bewust met deze nieuwe technologie zou kunnen leren omgaan, kiest ze nu nog te snel voor verbieden en afnemen.
En dat terwijl digitale technologie wel degelijk veel mogelijkheden biedt om ons onderwijs te verbeteren: "Je kan ICT perfect gebruiken om leerlingen meer zelfstandig te laten ontdekken en leren, om ons op een rijkere manier te laten samenwerken; en om de leerstof constant up to date te houden en in te spelen op de actualiteit.", zo besluit Janssens. "Op die manier wordt ICT in het onderwijs geen verhaal van oude wijn in digitale zakken."